Monday, November 12, 2012

BAHAYA RADIASI LAPTOP / KOMPUTER





Radiasi komputer dapat mengakibatkan rabun mata, katarak, epilepsi. Efeknya baru dirasakan 15 atau 20 tahun kemudian. Efek tersebut merupakan proses yang terjadi secara bertahap yang kebanyakan orang tidak menyadari bahwa resiko tersebut benar-benar bisa terjadi.

Seperti yang kita semua tahu, semua alat elektronik mengeluarkan sejenis medan elektromagnetik (electromagnetic field atau EMF) yang merupakan salah satu jenis radiasi.

Namun, EMF adalah jenis radiasi yang non-ionisasi, atau radiasi yang energinya bahkan tidak cukup untuk mengionisasi atom atau mengeksitasi elektron, berbeza dengan radiasi uranium, yang merupakan radiasi ionisasi.
Contoh dari radiasi yang ekstrem dari alat elektronik adalah radiasi dari microwave, yang mengeluarkan medan dengan frekuensi tinggi yang boleh dikesan meskipun dalam jarak beberapa yard. Namun kebanyakan radiasi alat elektronik lainnya akan berkurang dalam jarak beberapa inchi saja. Jadi selama kita menjaga jarak yang cukup saat menggunakan alat-alat tersebut, maka tidak ada yang perlu dirisaukan.

Namun ada perkara khusus seperti pada penggunaan laptop. Banyak orang meletakkan laptop di atas paha mereka pada saat mereka bekerja. Maksudnya, jarak antara tubuh dengan laptop adalah tiada langsung. Bererti risiko lebih besar,bukan?
Radiasi yang keluar dari laptop kebanyakan berasal dari dalam komponen laptop, seperti harddisk dan chip memori, daripada yang keluar dari layar.

WI-FI
 
Wi-fi (
wireless fidelity) yang lebih dikenal sebagai jaringan tanpa kabel yang semakin popular penggunaannya dinegara maju maupun negara berkembang. Dengan Wi-fi orang bisa masuk ke jaringan internet tanpa perlu menyambungkan kabel dari komputer ke line telepon. Dibalik kemudahan yang ditawarkan Wi-fi ada beberapa keyakinan umum yang menganggap wi-fi memberi kesan negatif terhadap kesihatan, diantara bahaya yang ditimbulkannya adalah sakit kepala, gangguan tidur (insomnia), mual-mual terutama bagi mereka yang  electrosensitif.


Tranceiver (penerima)  wireless juga menghasilkan radiasi microwave, sehingga ada  yang menyebutkan bahwa isyarat / signal wireless (atau wi-fi,wireless fidelity) jauh lebih berbahaya.

Apakah jaringan nirkabel wireless-fidelity (Wi-Fi) benar-benar menjadi ancaman kesehatan bagi manusia?. Pertanyaan itu muncul dan memancing perdebatan setelah Panorama–program stesyen penyiaran Inggeris, BBC–menyiarkan hasil siasatannya.

Menurut temuan Panorama, peningkatan radiasi yang dipancarkan oleh kelengkapan Wi-Fi pada satu sekolah di Norwich, yang memiliki lebih dari seribu murid, lebih tinggi berbanding peningkatan radiasi yang dipancarkan dari menara transmisi operator telefon selular umumnya. Pengukuran Panorama menunjukkan kekuatan isyarat Wi-Fi di dalam ruang kelas itu tiga kali lebih kuat daripada intensitas radiasi dari menara transmisi.

Penemuan ini dianggap signifikan kerana anak-anak memiliki tengkorak yang lebih tipis ketimbang orang dewasa dan masih dalam tahap pertumbuhan. Pengujian menunjukkan bahawa anak-anak menyerap radiasi yang lebih banyak daripada orang dewasa.


MONITOR

Jika anda bekerja dengan komputer 12 jam sehari dan monitor komputer anda tidak dilindungi dengan filter anti radiasi akan menyebabkan mata anda perit dan merah. Monitor komputer menghasilkan radiasi sinar X, ultraviolet, dan radiasi electromagnetic (sama dengan yang dihasilkan oleh microwave).


Radiasi Laptop? Bahaya untuk ibu mengandung...
 
Ya, laptop juga punya radiasi tahu? Cuma x seteruk microwave oven je lah.
 
Laptop/Notebook memang keluarkan radiasi. Kalau bahaya radiasi microwave boleh menyebabkan kamu mandul + lain lain lagi. Radiasi yang dikeluarkan laptop pula boleh menyebabkan keguguran kalau kamu perempuan yang mengandung.  Tapi jangan bimbang, sebab radiasi yang dikeluarkan laptop adalah sedikit. Tapi, sedikit-sedikit lama-lama jadi bukitkan?

Perempuan yang mengandung jangan cuak ye. Ada beberapa safety precaution yang boleh kita ambil bagi mengurangkan radiasi oleh laptop.


  • Kalau anda semua ada kaktus, (pokok yang berduri-duri tu) Sila letak di sebelah laptop ketika anda menggunakannya. Motif? Saya x tau kenapa. Tapi mungkin dia serap kot radiasi tu? Hehehe. Tapi harap maklum, letak kaktus yang saiz kecik-kecik sudah. Xkan nak alih pasu kaktus besar setiap kali nak on9? X larat kot.
  • Pastikan jarak anda dengan laptop 30 cm. X tahu 30 cm tu berapa panjang? Ambik tangan anda letak kat skrin. Lebih kurang macam tu lah 30 cm. (Lagi jauh lagi baik) 
  • Minum air GREEN TEA. Minum air green tea dapat kurangkan radiasi yang diorang terima kalau saya x silap. Kalau x suka green tea, minum air chrysanthemums.
  • dan yang terkini guna aje la alas tilam bio velocity....  semudah tidor aje.... tak yah susah2...

















No comments:

Post a Comment

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...